Door zo nu en dan zelf een aantal simpele onderhoudstaken uit te voeren, verlengt u de levensduur van de Brompton aanzienlijk. In het filmpje hieronder komen de belangrijkste handelingen voorbij, maar in de regel zijn er drie zaken die u zelf regelmatig zou moeten controleren:

  1. Bandenspanning. De Brompton rijdt op zogenaamde hoge druk banden. Dat is een van de redenen dat hij zo lekker fietst. Dat betekend echter wel dat u, uw banden wellicht iets vaker op moet pompen, dan u gewend bent op uw reguliere stadsfiets. De banden spanning is altijd te vinden op de zijkant van de band, maar in de regel moet deze zo tussen de 5 en de 7 bar zijn. Of 70 tot 100 PSI. Een hardere band rijd sneller, maar bied iets minder comfort. Onder aan het spectrum is het precies andersom. Wanneer de band onder de 3 bar komt, gaat de fiets zwaar fietsen. Maar bovendien is er kans op scheuren van ‘de wang’ van de band. De zijkant vouwt als het ware dubbel, en het rubber zal kleine scheurtjes gaan vertonen. Zo kan het gebeuren dat uw band aan vervanging toe is, terwijl het loopvlak nog lang niet op gereden is. Door de band mooi op spanning te houden voorkomt u dat, en bespaart u dus op termijn kosten. De Brompton banden zijn in principe voorzien van een auto ventiel. Uiteraard is het meegeleverde handpompje zeer geschikt om een Brompton band mee op te pompen. Door het kleine formaat is dat in de regel wel iets harder werken, dan met een reguliere fietspomp. U kunt de band het beste oppompen met een moderne fietspomp, met drukmeter. Maar ook bij het tankstation kunt u goed terecht. Tot slot zijn er verloopnippels op die markt, zodat u ook met uw oud-Hollandse pomp de band gewoon kunt oppompen.
  2. Conditie van de ketting. Tijdens het vouwen van de Brompton, vouwt de ketting mee. Dat is één van de redenen, waarom de Brompton zo klein vouwt. De ketting is daardoor echter niet beschermd met een kettingkast en is dus wat gevoeliger voor weer invloeden. De ketting vraagt daarom iets meer onderhoud, dan de ketting op bijvoorbeeld uw opoefiets. Een ketting is een slijtagedeel, en is eens in de zoveel tijd aan vervanging toe. Door de ketting mooi schoon en gesmeerd te houden vertraagt u dit proces en bespaart u, u zelf op termijn kosten. In de praktijk betekend dit dat u de ketting zo nu en dan van een beetje olie zult moeten voorzien. Een fiets specifiek middel is het beste. Deze smeermiddelen hebben een toevoeging van PTFE of Teflon, zodat ze minder vuil aantrekken. Ze komen ik kleine druppelflesjes of in spuitbussen. Afhankelijk van uw persoonlijke voorkeur. In periodes met veel regen of in de winter met veel pekel op de weg, vraagt uw ketting best wat aandacht. Eén maal in de maand – op basis van dagelijks gebruik – een beetje olie is dan geen overbodige luxe. In de zomer, met droog weer, volstaat eens in de 10 weken o.i.d. Het beste is het om, voor het oliën even een katoenen doek te pakken en het oude vuil en vet van de ketting te vegen. Draai de trapper naar achteren een paar keer rond, zodat de hele lengte van de ketting vanzelf door de doek tussen uw vingers komt. Druppel vervolgens olie op de ketting door wederom de ketting 1 maal rond te laten gaan. Ten slotte veegt u de overtollige olie weer van de ketting af. Slechts de “binnenkant van de ketting” hoeft gesmeerd te zijn. De overtollige olie, trekt juist weer zand en vuil aan, en verhoogt de slijtage van de ketting weer.
  3. Controle remblokken. Door te remmen slijten uw remblokken. Afhankelijk van de frequentie van uw gebruik maar zeker ook van uw rijstijl slijten deze wat sneller of wat trager. Controleer daarom regelmatig uw remblokken. Zodra het vlees op de blokken 100% verdwenen is, komt er metaal te voorschijn en bestaat er in theorie de mogelijkheid, dat u uw veld beschadigt of zelf doormidden remt. Zolang er kleine gleufjes tussen het rubber zichtbaar zijn, zijn uw remblokken goed tot voldoende. Zodra de gleufjes verdwenen zijn, zijn de blokjes aan vervanging toe.
Wanneer u beide bovenstaande zaken zelf in de gaten houd, gebeurt de rest van het onderhoud in principe bij ons in de winkel. Er vanuit gaande dat u de fiets jaarlijks voor een servicebeurt bij ons aanbied. Mocht u net iets meer willen doen, dan is het filmpje hieronder een goed begin.

Uiteraard kunt u bij Brompton Junction altijd terecht voor verder advies, smeermiddelen of het grotere onderhoud.