Brompton, maar welke?

De Brompton komt in zeer veel verschillende smaken en varianten. In principe zijn het frame, de wielmaat en daarmee het vouwsysteem altijd gelijk. Binnen dat basis concept kan men de fiets zelf verder aankleden en zoeken naar meer comfort aan de ene kant, of een wat meer uitgeklede en lichtere variant aan de andere kant. Als men de diverse kleuren meerekent, zijn er in de praktijk meer dan 100.000 configuratie’s te maken. Genoeg keus dus, maar waar te beginnen?

In de winkel zeggen we vaak dat er 4 keuzes zijn waar u goed over na moet denken. Deze keuzes zijn in later stadium heel kostbaar om te wijzigen. Het gaat om de volgende 4:

  1. Stuurkeuze
  2. Aantal versnellingen
  3. Wel of geen spatborden en/of bagagedrager.
  4. Verschillende verlichtingsopties.

    Tot slot moet u natuurlijk een kleur kiezen.

In onze beleving is de eerste keus die u zou moeten maken, de keus voor het stuurtype. Een Brompton met of zonder bagagedrager fiets in essentie hetzelfde. Eigenlijk is het stuurtype het enige dat de rijeigenschappen van de fiets nog wezenlijk verandert. En omdat een fiets uiteindelijk gewoon lekker moet fietsen, is dit in onze ogen de eerste keuze die u zou moeten maken.

Brompton biedt drie verschillende stuurhoogtes aan:

  1. M-Type: Dit is het stuur zoals het al sinds jaar en dag op de Brompton gemonteerd wordt. Met recht een klassieker. Met zijn licht sportieve zit heeft het een mooie balans tussen aerodynamica en stijfheid aan de ene kant en toch voldoende comfort aan de andere kant.  Omdat men wat dieper zit dan op de H variant heeft men minder last van luchtweerstand (tegenwind), maar men zit niet dusdanig diep, dat het lastig wordt om over de schouder te kijken in het drukke stadsverkeer. En ook als men wat kleiner is, krijgt dit model vaak de voorkeur.

  2. H-Type: Het hoogste stuur dat geboden wordt is tevens ’the new kid on the block’. Vooral op Nederlands verzoek heeft Brompton sinds 2012 een hoger stuurtype aan het assortiment toegevoegd.  Het is 6 cm hoger dan het klassieke M-Type en is zeer geschikt voor lange mensen. Maar zeker ook voor mensen die lekker rechtop willen zitten. Dit hoge stuur van Brompton komt qua zit waarschijnlijk het dichtst in de buurt van de Hollandse stadsfiets.  Aan de andere kant is het door zijn lengte ook iets minder stijf en direct dan bijvoorbeeld het M- en/of S-Type. Erg comfortabel dus, maar de snelheidsduivel kijkt hoogstwaarschijnlijk nog even verder.

  3. S-Type: Compromisloos aerodynamisch en lekker direct, bovendien de lichtste variant van de vier. En volgens vele ook het mooiste type. De andere kant is dat men inlevert qua comfort. Omdat er geen bocht in het stuur zit, vindt er wat minder demping plaats op oneffen ondergrond. En de sportieve zit vraagt om een wat actiever bovenlichaam. Minder getrainde fietsers ervaren vaak wat meer druk op de polsen en schouders. Kortom, een race-beest waar je een beetje warm voor moet lopen.